Utlandssvensk

"Som Liberal har man en enorm makt – med det kommer ett enormt ansvar!"
  • Förstasidan
  • About
  • Bakgrund
  • Ideologi
  • Prenumerera! Inlägg

Man skäms över att vara Svensk och liberal!

March 26, 2010

Vilks i all ära. En människa skall ha rätt att uttrycka sina åsikter javisst – men till vilket pris. Vi fördömer gärna extrema muslimers sätt att skapa uppmärksamhet samtidigt som vi tar till med extrema metoder för att själva få uppmärksamhet. Visst är det inte helt rättvist med att jämföra våldsdåd med en teckning men baserat på resultatet bör man väl stanna till och tänka efter?

Nu basunerar Aftonbladet mfl ut ett snävt meddelande att Muslimer bränner Svensk flagga – sen tycker vi att de andra skall städa i sina garderober innan de kritiserar. Vem har certifierat att vår garderob är städad då?

Är det bara jag som tycker det är oliberalt att smäda?

DN, Expressen, osv…

Anti-Semitism is made a crime in Europe but why is Islam bashing still legal with the lame excuse of ‘Freedom of Speech’?

Sparad i: liberal | 18 kommentarer

18 svar till “Man skäms över att vara Svensk och liberal!”

  1. Peter on March 26, 2010 14:42

    Hejsan!
    Jag som jobbat en del i arabvärlden förvånas förstås över den reaktion som teckningarna fått. Inte minst då i ljuset över hur vanligt det är i arabiska tidningar med skämt och teckningar som berör den kristna Guden, Judar, Påven osv osv. Då pratar vi inte rondellhundar utan oftast är det betydligt grövre anspelningar.
    Som uttalad icke troende finner jag hela den här religiösa smutskastningen i sig ointressant men den blir farlig när den hotar vanliga människor.

    Förstår inte vart det är du vill komma med ditt inlägg men det är klart – en fullmäktigepost lockar väl…..

  2. Karl Oskar on March 26, 2010 16:27

    Vilkas söta små örhängen du har där. Matchande halsband till?

  3. Mikael on March 26, 2010 17:14

    Hej Peter! En fullmäktigepost är inte det viktiga här – utan att vi gärna vill utmåla oss som ett demokratiskt samhälle – demokrati är inte bara att få uttrycka det man tycker utan också avstå från att kliva på andras tår om möjligt. Harmoni är vad jag är ute efter.

  4. Mikael on March 26, 2010 17:16

    Hej Karl Oskar,
    Visst är dom snygga. De fanns och köpa på H&M en tid sedan. Näe, jag är inte särskilt förtjust i halsband.
    Ha en bra dag!

  5. Patrik on March 26, 2010 17:51

    “En människa skall ha rätt att uttrycka sina åsikter javisst – men till vilket pris.”

    Det finns inget pris som sätter gränsen, det är själva poängen med att ha en lag som försvarar denna rätt. Den är ovillkorlig, och förblir den inte det, har den förlorat sin kraft.

  6. LS on March 26, 2010 18:49

    Någon måtta får det vara, det är bara en teckning. Det finns karikatyrer av judar, kristna osv, men inga hot följde eller förverkligades. Det finns inget att skämmas för. detta är ett uppvaknande för folk att lära sig hur extremt islam är.

  7. Ulf Claesson on March 26, 2010 19:49

    Fortsätt du att skämmas över Sveriges och Europas yttrandefrihet, så vi alla förstår vilka quislingar det döljer bland de förment “liberala”. Att diverse rödingar hellre går i säng med fascistiska islamister än demokrater än sedan länge känt, men att även “liberaler” för det bådar inte gott.

    Fakta 1: yttrandefrihete är Absolut och icke-förhandlingasbar

    Fakta 2: muslimer ska bara hålla käften och finna sig i Fakta 1. Att de sen må ogilla/avsky det som sägs är deras självklara rättighet

    Fakta 3: att du har mage att ens jämföra Vilks teckningar med fascistiska terrordåd är hårresande! Även om du erkänner att jämförelsen “inte heöt rättvis” (smaka på det patologiska i själva ordvalet!!) så är blotta ordvalet ett tecken på både intellektuell och moralisk härdsmälta

    Dags att välja sida, Mikael. Muslimsk fascism eller västerländsk demokrati

  8. Ulf Claesson on March 26, 2010 19:50

    Ursäkta mina stavfel men jag skrev i affekt och ville ha iväg min respons så snabbt som möjligt. Tro det eller ej, men jag hade femma i svenska *ler*

  9. ickebg on March 26, 2010 20:09

    Jag skäms över dig, en så urbota dum människa, som dessutom kandiderar till kommunfullmäktige. Det är en skymf.

    Semit är en etnicitet och islam är en religion, är du allvarlig när du jämställer kritik av en RELIGION med kritik mot en etnicitet? Förövrigt är inte antisemitism olagligt i Sverige.

    Det du anspelar är att vi skall ge vika och offra en av västerländska demokratins grundpelare bara för att muslimerna är så våldsamma och ska terrorisera och bränna flaggor hit och dit över bagateller.

    Nej, vi skall vara stoiska och stå upp för våra överlägsna samhällen så de underutvecklade människorna i världen (läs: människor i muslimska länder) vet lite hut.

  10. Toksvensken on March 26, 2010 21:44

    Ska köpa upp ett gäng malaysiaflaggor att elda upp till valborg men dom är väl så sura så dom inte ens brinner – kastar på en hög med koranen också, ifall den kanske brinner bättre! Svenskar verkar alltid vara dummast i världen, varför?

  11. Queerbanker on March 27, 2010 00:51

    Mikael, det verkar som om du misförstått hur viktig yttrandefriheten är och vad den innebär. Den tillåter oss också att smäda och förlöjliga, vilket kan vara effektivt mot de uppblåsta och självgoda som inte tål kritik.

    Flaggbränningen får mig snarare att känna mig stolt över Sverige och vår statsministers svar att i vårt land är det tryckfrihet och yttrande frieht som gäller. Du som vill bli politiker borde vara försiktigare när du uttalar dig mot demokrati.

  12. Fredrik on March 27, 2010 01:35

    Re: Queerbanker. Om du verkligen gillade obegränsad yttrandefrihet hade du också stå upp för rätten att bränna flaggor.

    Re: Ulf Claesson och ickebg. Ni borde betänka vilka friheter som ni själva verkar vilja begränsa: t.ex. den grundlagsstadgade religionsfriheten och människors rörelsefrihet. Det är skrämmande vilka mörka trettiotalsåsikter som frodas i bloggosfären. Ni verkar båda vara uppväxta i Sverige och vara etniska svenskar. Som svensk skäms jag över er trångsynthet, främlingsfientlighet och arrogans.

  13. Karl Oskar on March 27, 2010 09:07

    Det handlar inte om att städa någon garderob – låt alla tycka vad de vill – vi kan väl bränna deras flagga likaväl då vi inte har någon större nytta av muslimska fanatiker i alla fall . Handen på hjärat alla “svenskar” (ni vet vad jag menar) hur många muslimska polare har ni?! Det är väl mest politiska beslut av individer i samma cirkus som i sin tur aldrig kommer i kontakt med dessa i sina privatliv men iffentligt vill göra sig hörda och populära. ****Censur javisst****

  14. Malin on April 12, 2010 23:12

    hmm, tror du inte att du drar lite för stora växlas på det här. Yttrandefriheten är för oss liberaler inte kompromissbar. PUNKT. Vissa saker som yttras kan anses kränkande men vi kan inte tulla på yttrandefriheten för det. Inte heller religionsfriheten. Så det finns inget för en liberal att skämmas för där.

    Jag tycker det är bra om man skiljer på islamistiska extremister och på muslimer i allmänhet. Jag tror muslimer i allmänhet bryr sig lite lite om rondellhundar som kristna i allmänhet bryr sig om att jultomten och julklappar har blivit mer viktigt på julen en jesu födelse och andakt…

  15. Mikael Griffin on April 22, 2010 14:54

    “Yttrandefriheten är för oss liberaler inte kompromissbar. PUNKT”

    Håller helt med men var drar vi gränsen? Får man bränna en flagga för att man är känner att man inte får gehör för sina åsikter om att få bli respekterad. Får man spränga en ambassad? Hur mycket får man provocera för att föra fram en åsikt.

    Yttrandefrihet är en enorm makt – och med den kommer ett stort ansvar – medierna har inte tagit det ansvar när de återpublicerade Vilks konstverk.

  16. Mikael on April 22, 2010 15:02

    “Yttrandefriheten är för oss liberaler inte kompromissbar. PUNKT”
    “yttrandefrihete är Absolut och icke-förhandlingasbar”

    Håller helt med men var drar vi gränsen? Får man bränna en flagga för att man är känner att man inte får gehör för sina åsikter om att få bli respekterad. Får man förnedra en person pga hur de ser ut eller vartifrån hon kommer ifrån? Hur mycket får man provocera för att föra fram en åsikt.

    Yttrandefrihet är en enorm makt – och med den kommer ett stort ansvar – medierna har inte tagit det ansvar när de återpublicerade Vilks konstverk.

    Ps. rasistiska kommentarer åker ut från denna blog – här finns det en gräns!

  17. Mikael on April 22, 2010 15:06

    Tyvärr så vet inte vi Svenskar best i allt och om vi är så överlägsna så är det vi som bör vara diplomatiska och visa den rätta vägen framåt.

  18. Mikael on April 22, 2010 15:08

    Om man anser att islam är extremt så anser jag att en person inte vet vad islam är.
    Med kunskap kommer respekt, förståelse och återhållsamhet.

Stängt för kommentarer!

    RSS Folkpartiet Huddinge
    • Fjorton dagar kvar - nu gäller det!! September 5, 2010
      Efter fyra dagars feber och hemmavarande kändes det fantastiskt att komma ut i valarbetet igen - även om det bara gällde att sätta upp några valaffischer.Temperaturen stiger i valdebatterna och än så länge är läget ljust! Men det är viktigt att vi alla fortsätter i oförminskad styrka fram till själva valet - det är inte slut förrän det är slut! :-)(Bilden ti […]
      Vibeke
    • Ett kulturhus med nytt huvudbibliotek September 5, 2010
      Huddinges bibliotek är bra. Med FP med i majoriteten och med ordförandeposten i kultur- och fritidsnämnden, Vibeke Bildt, har kommunen satsat på mediaanslag och ökad utlåning. Öppettiderna har ökat och Segeltorp har fått ett nytt bibliotek i nya Segeltorpsskolan. Vi är stolta men inte helt nöjda. Vi har en vision av en samlingsplats, ett kulturhus, för allt […]
      Anna Attergren Granath
    • Cykelkampanj för miljön September 3, 2010
      […]
      Anna Attergren Granath
Powered by Mikael Griffin | Copyright © Utlandssvensk